søndag den 3. maj 2015

Strik fra Nuuk

De sidste tre uger har været vældigt produktive. Mens jeg har været på Grønland, har nået at strikke to sjaler, et par håndledsvarmere, to par herestrømper i str. 46-47 og et par i str. 38. 


De røde strømper er "genbrugsstrik". Dvs. At det er er par næsten færdige strømper i forkert strikkefasthed, som er blevet strikket om. Derfor ser de ikke så pæne og jævne ud. Denne gang pind 2 og efter sædvanlig opskrift. Str. 38. De er til mig selv, og blev taget i brug mens jeg var deroppe. Garnet er fra Sandnes garn og lidt ujævnt og "loddent" at strikke med. 


På bestilling har jeg strikket to par herrestrømper i str. 46-47. Efter sædvanlig opskrift med 68 masker i rib. 
Garnet er Regias garn i Kaffe Fasset design. Som altid er det en fornøjelse at strikke i Regias strømpegarn. 


Håndledsvarmerne er strikket efter opskrift af Lis Stender, og bruges til den grønlandske nationaldragt. De er strikket i rester fra de "røde" strømper. Der er brugt ca. 615 perler til hver pulsvarmer. Først bliver alle perlerne trukket på garnet, og så bliver de skubbet frem i mønster efterhånden som man strikker. 

Pulsvarmerne er foræret væk til dirigent og korleder for Nordisk koncertkor i Nuuk: Bente Colding-Jørgensen, som udstrålede en kærlighed til musikken, og dirigerede så anerkendende og livgivende, at det rørte ved noget i mig. De blev færdige på flyet hjem og da jeg så at Bente var med samme fly, fik jeg den indskydelse at give dem til hende. Således gik at at blive "rørt" pludseligt begge veje. 


Sjalet med sjalskrave er strikket i Lima fra Hjertegarn og der er brugt ca. 400 g. Det er strikket fordi jeg dels manglede noget at strikke på, og fordi det trak ind i nakken og på ryggen af mig når jeg sad og strikkede. Knappen er af moskushorn og lavet til mig af Thyge. 

Farven er gengivet rigtig dårligt, men er en smuk mørk petrol. 


Det sidste sjal er "Land of Oz" strikket i mit eget shetlandsuld fra Harrisville. Farven er Cypress, og sjalet er en gave til min harpelærer. Det er afleveret og vel modtaget. Jeg har strikket det større end opskriften, og brugt 150 g. garn.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar