lørdag den 14. august 2010

Hemmligheder og strik




Jeg er blevet færdig med bogen "Hemmeligheder", som er en helt fantastisk bog. E typisk kvindebog, som handler om svigt, misbrug, kærlighed, natur, drømme og håb. Persongalleriet er overskueligt og handlingen strækker sig over ca. 12-14 år, hvor vi følger hovedpersonen Adele som uønsket barn i en social belastet familie i London. Efter hendes søster dør, og moderen bliver indlagt på en psykiatrisk afdeling, bliver Adele placeret på et børnehjem, hvor forstanderen misbruger hende seksuelt. Efter dette beslutter hun sig for at flygte, og opsøger sin ukendte bedstemor, som tager hende til sig. Adele tilbringer her sine teenageår i marsken under barske og fattige kår, men genvinder langsomt sit selvværd og sin tro på andre mennesker. Hun møder Michael, som er på besøg i den nærliggende by, og spiren til en livslang kærlighed lægges i disse dage.


I bogens anden del trævles familiens hemmeligheder op, der sker forviklinger og misforståelser og alting kompliceres yderligere af 2. verdenskrig. Efter at have været i huset, begynder Adele at læse til sygeplejerske, mens Michael er blevet pilot hos Royal Airfort. Bogen tager en uventet drejning og tilslut overraskes man som læser igen. Slutningen er lige efter min smag. En happy ending giver mig en god fornemmelse i maven, og jeg kan med roligt sind, lægge bogen fra mig.


Bogen kostede mig min nattesøvn i nat, fordi jeg ikke kunne lægge den fra mig. Selv om nogle af bogens temaer er dystre, så er bogen livlig og sproget glider let. Adeles ukuelighed og handlekraft, hendes bedstemors kærlighed og visdom gør bogens handling positiv. Det er en bog, som jeg kommer til at savne, men heldigvis har jeg set at den samme forfatter har skrevet en bog, som hedder "Husk mig"


Jeg er også blevet færdig med en striktrøje til Johanne. Dagen før vi tog afsted fik jeg strikket det sidste, og påbegyndt monteringen. I bilen på vej til Sverige, fik jeg hæftet ender og syet knapper i. Knapperne er genbrug fra en gammel kasseret striktrøje.

Opskriften fra Hjertegarn og designet af Lene Holme Samsøe. Jeg startede med at strikke trøje i str. 4 år, men kunne hurtigt se at den blev for lille. Den færdige trøje er strikket i str. 6 år, og passer perfekt nu.

Garn: Soon

Forbrug: 300 g.

Strikket på pind 4,5 og 5

.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar