fredag den 13. august 2010

Sommerferie.

Endelig blev det vores tur til at holde sommerferie. Igen i år har vi taget turen til det nordlige Småland til Brännhult, hvor vi har fået lov til at leje en en hytte langt ude i skoven, hvor børn og hunde kan løbe frit.

Vi tilbagelagde 610 km. på omkring 11 timer. Det lyder sikkert som relativt få kilometer på mange timer, men vi havde også flere stop undervejs. Først skulle vi aflevere vores lille Eurasierhvalp Celina hos hendes opdrætter. Dernæst krævede turen et par tissepauser og en stor frokostpause. Vi havde desuden besluttet at tage begge de store hunde med, hvilket har betydet at vi har måtte pakke al vores bagage i en trailer. 610 km. med omkring 80 km/t. tager lang tid.

Pause ved Osby

Klokken var 22 før vi var fremme. Mario og hundene tog imod os, så hele Hjorted og omegn ikke har kunnet undgå at høre at der kom "fremmed" til Brännhult ( Det skal lige tilføjes at Marios hunde larmede mere end Mario!) Vi fik slæbt ind og pakket ud, spist de mest fantastiske "pil selv" rejer, som Mario diskede op med og klokken var næsten midnat inden børnene blev puttet, og gik ud som to små lys. Vi har nogle fælles dage med Mario, hvor vi bl.a håber på at fange krebs, fiske og besøg i den nærliggende elgpark.

Kaos i entreen kort efter ankomst.

I dag fredag havde vi besluttet vi skulle have en stille dag. Efter morgenmaden og lidt underholdning af "Den lille prinsesse" gik vi en tur ind i skoven. Målet var "klippen hvor der har ligget en lille gård i gamle dage" Undervejs fik vi kigget på svampe, kæmpemyrer og pluket lidt blåbær. Der er blåbær, men ikke super mange, og det bliver et kæmpe arbejde at skulle plukke de kæmpe mængder, som jeg havde forestillet mig. Jeg har slæbt ca. 10 tomme syltetøjsglas, atamon, sukker og geleringspulver med, og havde en drøm om blåbærsyltetøj til et år!

Da vi kom tilbage fik børnene udleveret en lille feriekuffet, som vi havde fyldt med lidt hyggeting. Bl.a. en lille notesbog, blyant, pixibog, perler, vandfarver, sæbebobler og en vandpistol. Mens de legede, fik jeg startet på en af mine medbragte bøger: Hemmeligheder af Lesley Pearse, en bog som fænger fra første side.

Efter frokost stod der middagslur på programmet, efter dette, for børnenes vedkommende; vandplaskeri i babybadekarret, som vi havde brugt til at pakke i, og som nu er tømt. Herefter kørte vi til det som i Mario, og dermed vores verden hedder "øen med ræveungerne" hvor Martin og børnene badede, og Fuma fik en ufrivillig dukkert. Den smålandske natur er helt fantastisk, og det er svært ikke at drømme om at komme til at eje sin egen ødegård. Klipper, vild natur, stille søer og det at kunne vandre i timevis, unden at møde andre mennesker, er helt fantastisk.

Stemningsbilleder fra dagen

Vi forlængede turen ved at køre videre til det "utætte rør", fik kigget på en shelterplads på tilbagevejen og på turen hjem supplerede vi vores fornuftsproviant med feriehyggelige indkøb som kan fortærres.

Aftensmad: Spagetti og kødsauce med salat af revede gulerøder fra haven og ærter fra ICA krydret med hvidløgs/hvidvinsdressing

Nu er klokken blevet 23. og der er endelig blevet ro på børnenes værelse.