mandag den 25. januar 2010

Sandnes top i alpakka

Så blev jeg færdig med endnu en top til Johanne. Igen i lilla.



Opskriften er fra Sandnes Alpakka hæfte nummer 0808, model nummer 16 med design af Lene Holme Samsøe: Top i hulmønster. Strikket i str. 4 år.

Toppen er strikket i en "rest" Vidal Alpacca fra Hjertegarn, som egnetlig var indløbt til en babybarsels gave til et barn som nu forlængst er vokset ud af tre nøgler garn. Igen versionen som er økologisk farvet, men mishandlet med superwashbehandling. Garnet er smukt støvet og lækkert at strikke med. Løbelængden er 127 m. pr. 50 g., hvilket er lidt længere end Sandnes tykke alpakka. Derfor kunne jeg nøjes med 3 nøgler mod opskriftens angivene 4!

Jeg synes efterhånden jeg er enhabil strikker men denne opskrift voldte mig en hel del besvær. På et tidspunkt tror jeg at jeg er ved at strikke forstykket, og strikker dette frem og tilbage, som opskriften foreskriver. Senere finder jeg ud af at når der skal strikkes frem og tilbage, så er det hele toppen fra delingen til split foran på midten og resten af pinden. I samme afsnit står der at jeg skal strikke til to masker før midtmarkeringen og slå 4 masker på, vende og strikke tilbage. De to masker kommer også til at drille en hel del før jeg finder ud af at de skal strikkes med på vrangpinden, så de bliver en del af modsatte forstykke. Det synes jeg også godt at opskriften kunne have gjort mere tydeligt.

Resultatet er blevet hæderligt. Den trækker sig lidt sammen i snoninsmønsteret foroven, men jeg tror det retter sig efter vask. Herefter venter prinsessens dom!

Dur eller dur ikke.... Jeg tror den er OK

3 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Hvor er den fin . din lilla top. Er helt sikker på den dur,o)
    Jeg har søgt efter opskriften/hæftet, men er lidt i tvivl.. Opskrift nr 16 i hæfte nr 0808 ser ud til at være en mønsterstrikket grå cardigan.
    Findes der mon flere hæfter med det nummer? (Jeg er landet på Sandnes.no)

    SvarSlet
  3. Jeg er på ferie nu men skal nok undersøge det når jeg kommer hjem i næste uge. Kh. Rikke

    SvarSlet